چاقی: ما چربی خطرناک را از پدر و چربی خوب را از مادر به ارث می بریم

6سپتامبر 2018- سلول های چربی قهوه ای کالری زیادی را می سوزانند، در حالی که تجمع بیش از حد سلول های چربی سفید باعث اضافه وزن و بیماری می شود.در حال حاضر محققان یک ژن جدید را در سلولهای چربی قهوه شناسایی کرده اند؛ که ممکن است برای درمان چاقی در آینده بسیار مهم باشد.
یک گروه از محققان، به رهبری پروفسور Jan-Wilhelm Kornfeld از دپارتمان بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی از دانشگاه جنوبی دانمارک، و پرفسور Schmidt  از موسسه ی تحقیقات متابولیسم ماکس پلانک، در کلن آلمان و پرفسور Bilban از دانشگاه  Medialدر وین اتریش، این کشف پیشگامانه در تحقیقات چاقی را انجام دادند.
این تیم، یک عملکرد جدید را برای ژن H19 کشف کردند. آنها ثابت کردند که این ژن دارای اثر محافظتی منحصر به فردی در برابر اضافه وزن است و در نتیجه می تواند بروز بیماری های مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت، اضافه وزن و بیماری های قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار دهد.
H19  متعلق به یک درصد از ژن هایی در بدن ما است که بر خلاف 99 درصد ژنهای دیگر، به طور انحصاری از مادر یا پدر، به ما به ارث می رسند و اصطلاحا به ژنهای مونواللیک(monoallelic genes1) معروفند.
در نتیجه ی مطالعات گسترده، محققان همچنین کشف کردند که چگونه ژن های به ارث رسیده از پدر ما در درجه اول منجر به رشد بافت چربی سفید، اغلب در شکم، ران و پشت می شوند، و می توانند منجر به بیماری های متابولیک شوند.
به همین ترتیب، به نظر می رسد ژن هایی که از مادر به ما به ارث می رسند، عمدتا منجر به رشد بافت چربی قهوه ای می شوند که تأثیر محافظتی در برابر چاقی دارند.
به نظر محققان این نتایج می تواند اولین گام در جهت بهبود درمان چاقی باشد .پروفسورJan-Wilhelm Kornfeld  می گوید: ما با استفاده از مدل های موش کشف کردیم که ژنH19  نوعی از کنترل ژنی را بر سلولهای چربی قهوه ای اعمال می کند. ما توانستیم ثابت کنیم که بیان بیش از حد ژن H19 در موش ها، از این حیوانات در مقابل چاقی و مقاومت به انسولین محافظت می کند. همچنین ما نشان دادیم که الگوهای مشابهی از کنترل ژن در انسانهای چاق وجود دارد. بنابراین ما معتقدیم که نتایج ما می تواند اولین گام در جهت توسعه ی درمان های جدید و پیشرفته برای بیماری های مرتبط با چاقی باشد.

منبع و سایت خبر:

Nature Communications, 2018; 9 (1) DOI: 10.1038/s41467-018-05933-8

www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180906100438.htm

-----------------------------

[1] When only one allele of a gene is actively transcribed, gene expression is termed monoallelic.